Hautajaisia edeltävänä yönä näin unta vauvastamme. Se on ollut viimeinen uni hänestä. Unessa pidin häntä sylissäni, sain silitellä ja halata. Unessakin tajusin että nämä ovat jäähyväiset, poikani oli tullut kertomaan että hänen on hyvä olla, ettei minun tarvitse olla huolissani. Uni oli hyvin rauhallinen ja aamulla herätessäni olo oli luottavainen. Olin saanut vielä pitää häntä hetken ja kertoa miten häntä rakastan, ja olin myös saanut päästää irti. Tämän unen jälkeen hän asuisi sydämessäni, oli uskottava ettei mikään enää tuo häntä takaisin.

Heti vauvan kuoleman jälkeiset viikot elin niin sumussa ja nukahdin itkien etten muista edes nähneeni unia. Hyvä että muistan miten päivät kuluivat.

Hautajaiset pidettiin noin kuukausi vauvan kuoleman jälkeen. Hautajaisia seuraavan kuukauden näin paljon painajaisia. En lapsiin liittyviä, enemmäkin pelkoja parisuhteen menettämisestä ja únia, jotka toivat raskaan syyllisyyden taakan. Aamulla oli paha olla, tuntui että olin tehnyt jotain väärää. En tiedä mistä nämä kertoivat, kai kaikki paha olo vain tiivistyi uniini. Nukuin levottomasti, heräsin useamman kerran yössä hikisenä eikä unta kuulunut. Unia näin joka yö ja ne olivat voimakkaita ja ahdistavia.

Nyt viimeisen viikon olen nukkunut kuin tukki. Ei yöheräämisiä, ei tuskaista tunnetta aamulla. Kahtena yönä olen nähnyt unta. Ensimmäisessä unessa leikin neljä-vuotiaan kummitytön kanssa. Sydän täynnä rakkautta ja iloa, unessa olin niin onnellinen. Viime yönä näin unta kodista maalla, tämäkin uni oli lämminhenkinen ja toiveikas. On ollut hyvä olo aamulla.

Vielä pari viikkoa saan olla kotona ennen töihin paluuta. Nyt alkaa jo olla olo että jaksan palata töihin, jaksan herätä aamulla. Luulen että valon lisääntymisellä ja auringollakin on osansa asiaan ja tietysti sillä että suru ottaa aikansa ja paikkansa. Ei se vieläkään ole poissa, eikä varmasti koskaan. Raskas tunne vain on keventynyt. Taidan käydä istuttamassa narsisseja haudalle, kukkakauppiaan mukaan ainoita kukkia, jotka eivät kaupungin vallanneille kaneille niin maistu.